A nagy teljesítményű dízelmeghajtású gépjárműveknél alkalmazott generátor szabadonfutó ékszíjtárcsa a generátorok egyik fontos tartozéka lett napjainkra.
A generátor és a motor terhelési állapotától függő egység egy futótárcsából, egy kétszeres csapágyazott szabadonfutó részből, valamint egy belső gyűrűből és két tömítésből áll.
A generátor szabadonfutót egy takarósapka védi attól, hogy víz hatoljon be az alkatrészbe.
A generátor szabadonfutó és annak szerepe
A generátor szabadonfutó szíjtárcsa feladata, hogy szétválassza a motor által létrehozott nem ciklikus mozgásokat a generátortól. Fontos alkatrész, hiszen 1500 fordulat per percig lekapcsolja a generátort a motor forgattyús tengelyének forgatási egyenlőtlenségeiről
Szerepe szerint javítja a főtengely szabad végéhez csatlakozó járulékos hajtás (FEAD rendszer) tulajdonságait, valamint nemcsak meghosszabbítja a hajtószíjak élettartamát, de védelmet is nyújt a többfunkciós feszültségszabályozóknak a túltöltés ellen.
További előnyös tulajdonsága, hogy redukálja a hajtásban a zajt és a szíj megcsúszásának esélyét, valamint elnyeli a rendszerben lévő vibrációkat.
Mit kell még tudni a generátor szabadonfutóról?
A generátor szabadonfutó ékszíjtárcsa alkalmazása azért fontos, mert használatával csak a gyorsító összetevőit kell kihasználni a forgattyús tengely forgási egyenlőtlenségének.
Amennyiben meghibásodik, a generátor szabadonfutó ékszíjtárcsa mindkét irányba közvetíti a nyomatékot, ez pedig nemcsak a vezérműszíj elszakadását, hanem a teljes motorkárt is eredményezheti.
Ellenőrzését 10-15 ezer kilométerenként célszerű megejteni, cseréjére pedig 140-200 ezer kilométerenként kell sort keríteni.
A generátor szabadonfutó szíjtárcsák mind gyakoribb használata miatt egyre több cég áldoz a komoly tervezésre és fejlesztésre, ezáltal ma már kiváló minőségű termékeket vásárolhatunk meg viszonylag kedvező árért.
Az Autóalkatrész Központ webáruházában a vásárlóknak hozzáértő és segítőkész munkatársaink asszisztálnak a megfelelő generátor szabadonfutó kiválasztásában.