A motorban lévő tüzelőanyag és levegő keverékét egy gyújtórendszerben létrehozott villamos ív segítségével gyújtja meg a rendszer. Ennek a gyújtásnak a segítségével kezd el égni a keverék (helytelenül mondva az berobban), és indul el a motor.
A villamos ívet az indítóakkumulátor segítségével a gyújtógyertya hozza létre, és ennek az ívnek megfelelő energiával rendelkeznie, valamint a megfelelő pillanatban kell begyújtania a keveréket, hogy a folyamat sikeres legyen.
A 6 vagy 12 V-os feszültséggel dolgozó indítóakkumulátorral a gyújtógyertyák 6000-24000 V-os gyújtófeszültség előállítására képesek.
A gyújtás fajtái
A gépjárművek esetében többfajta gyújtásról beszélhetünk:
• transzformátoros gyújtás;
• tranzisztoros, transzformátoros gyújtás;
• zárásszög-vezérlésű tranzisztoros gyújtás;
• elektronikus gyújtás;
• elosztó nélküli gyújtás.
Ezek különböző módon (elektronikus és/vagy mechanikus megoldásokkal) érik el azt, hogy a gyújtógyertya elektródáin gyújtóív jelenjen meg.
A gyújtáselosztó szerepe
Gyújtáselosztónak hívjuk azt az alkatrészt, amely a motor hengereiben vezérli a gyújtást.
Részei:
• elosztófedél (tartalmazza a nagyfeszültségű vezetékek csatlakozásait);
• elosztó forgórész (elosztópipa, rotor);
• elosztótengely (tartalmazza a megszakító bütyköt);
• megszakító alaplap (ez hordozza a megszakító érintkezőt);
• centrifugális és depressziós előgyújtás-állító;
• gyújtókondenzátor;
• elosztóház.
A gyújtáselosztó nagyfeszültséget létesít a szekunder tekercsben azáltal, hogy megszakítja a gyújtótranszformátor primer tekercsének áramát. Az így létrejött nagyfeszültség elosztódik az egyes hengerek gyújtógyertyáihoz.
A gyújtáselosztó egy szerelési egységet képet a kondenzátorral, a centrifugális előgyújtás-szabályozóval és a vákuumos előgyújtás-szabályozóval.
A gyújtáselosztó fedél szerepe és hibái
A gyújtáselosztó fedél zárja le a gyújtáselosztót.
Az alkatrész legfontosabb feladata, hogy megvédje a gyújtáselosztót a különböző külső behatásoktól, így például a szennyeződésektől és nedvességtől.
A leggyakoribb hibáknak az elosztófedél megrepedése és a különböző tömítési zavarok számítanak. A gyújtáselosztó és a gyújtáselosztó fedél között jól záró illesztésnek kell lennie, hogy ne alakuljon ki párásodás, mert az zárlatot eredményezhet.
A gyújtáselosztó fedél megrepedése esetén az alkatrészt cserélni kell, ha viszont az csak piszkos, akkor elég a tisztítás. Mind a két probléma eredményezheti azt, hogy a motor normális fordulattal indítózik, de nem indul be.
Az Autóalkatrész Központ webáruházában széleskörű választék várja az érdeklőket, akik szakértő munkatársaink segítségével választhatják ki a számukra megfelelő gyújtáselosztó fedél szettet.