Barion Pixel

Gyújtáselosztó fedél

A motorban lévő tüzelőanyag és levegő keverékét egy gyújtórendszerben létrehozott villamos ív segítségével gyújtja meg a rendszer. Ennek a gyújtásnak a segítségével kezd el égni a keverék (helytelenül mondva az berobban), és indul el a motor.

A villamos ívet az indítóakkumulátor segítségével a gyújtógyertya hozza létre, és ennek az ívnek megfelelő energiával rendelkeznie, valamint a megfelelő pillanatban kell begyújtania a keveréket, hogy a folyamat sikeres legyen.

A 6 vagy 12 V-os feszültséggel dolgozó indítóakkumulátorral a gyújtógyertyák 6000-24000 V-os gyújtófeszültség előállítására képesek.

A gyújtás fajtái

A gépjárművek esetében többfajta gyújtásról beszélhetünk:

transzformátoros gyújtás;

tranzisztoros, transzformátoros gyújtás;

zárásszög-vezérlésű tranzisztoros gyújtás;

elektronikus gyújtás;

elosztó nélküli gyújtás.

Ezek különböző módon (elektronikus és/vagy mechanikus megoldásokkal) érik el azt, hogy a gyújtógyertya elektródáin gyújtóív jelenjen meg.

A gyújtáselosztó szerepe

Gyújtáselosztónak hívjuk azt az alkatrészt, amely a motor hengereiben vezérli a gyújtást.

Részei:

elosztófedél (tartalmazza a nagyfeszültségű vezetékek csatlakozásait);

elosztó forgórész (elosztópipa, rotor);

elosztótengely (tartalmazza a megszakító bütyköt);

megszakító alaplap (ez hordozza a megszakító érintkezőt);

centrifugális és depressziós előgyújtás-állító;

gyújtókondenzátor;

elosztóház.

A gyújtáselosztó nagyfeszültséget létesít a szekunder tekercsben azáltal, hogy megszakítja a gyújtótranszformátor primer tekercsének áramát. Az így létrejött nagyfeszültség elosztódik az egyes hengerek gyújtógyertyáihoz.

A gyújtáselosztó egy szerelési egységet képet a kondenzátorral, a centrifugális előgyújtás-szabályozóval és a vákuumos előgyújtás-szabályozóval.

A gyújtáselosztó fedél szerepe és hibái

A gyújtáselosztó fedél zárja le a gyújtáselosztót. 

Az alkatrész legfontosabb feladata, hogy megvédje a gyújtáselosztót a különböző külső behatásoktól, így például a szennyeződésektől és nedvességtől.

A leggyakoribb hibáknak az elosztófedél megrepedése és a különböző tömítési zavarok számítanak. A gyújtáselosztó és a gyújtáselosztó fedél között jól záró illesztésnek kell lennie, hogy ne alakuljon ki párásodás, mert az zárlatot eredményezhet.

A gyújtáselosztó fedél megrepedése esetén az alkatrészt cserélni kell, ha viszont az csak piszkos, akkor elég a tisztítás. Mind a két probléma eredményezheti azt, hogy a motor normális fordulattal indítózik, de nem indul be.

Az Autóalkatrész Központ webáruházában széleskörű választék várja az érdeklőket, akik szakértő munkatársaink segítségével választhatják ki a számukra megfelelő gyújtáselosztó fedél szettet.


Cimkék