Avagy másik közismert nevén: a motorfordulatszám-jeladó.
Az alkatrész két dolgot állapít meg a motor működése közben:
• mekkora a fordulatszám;
• és milyen a forgattyús tengely szöghelyzete.
A holtponti jeladót általában a lendítőkerék fogaskoszorújához szerelik be, de elhelyezhető a főtengely elülső végére szerelt jeladó tárcsa mellé vagy a főtengely egy pontján a motorblokkon belül.
A holtponti jeladó működése
A modern holtponti jeladóval szemben régebben külön érzékelőt használtak a fordulatszám és a főtengely szöghelyzetének megállapítására, de a mai autókon szerencsére ebből csak egy van, és leggyakrabban a fogaskoszorúnál helyezik fel úgy, hogy hagyjanak egy kis foghézagot.
A jeladó működése viszonylag egyszerű, hiszen a forgatott impulzuskerék mozgása változást generál az érzékelő mágneses terében. Az így létrejött feszültségjeleket a vezérlőegység felé egy vezeték továbbítja, ahol a rendszer megállapítja az értékeket.
A holtponti jeladó által küldött adatokat a motor vezérlőegysége arra használja fel, hogy kiszámolja a befecskendezés és a gyújtásállítás mértékét.
Az érzékelő kétfajta lehet (szerkezeti felépítés szerint):
• indukciós jeladó (két- vagy hárompólusú csatlakozó);
• vagy Hall-jeladó (hárompólusú).
A holtponti jeladó meghibásodása és cseréje
Sajnos a holtponti jeladó is olyan alkatrész, amely előbb-utóbb meghibásodik (függően a rá ható körülményektől), és hibájára a motor kihagyása vagy leállása utal (esetleg az, hogy a motor el sem indul).
A motor működésének kihagyását a holtponti jeladó meghibásodásán keresztül okozhatják a következők:
• belső rövidzárlatok,
• vezeték elszakadása;
• vezeték rövidzárlata;
• az impulzuskerék mechanikus sérülése;
• vagy a fémkopásból származó szennyeződések.
Ha arra következtetünk, hogy a problémát a holtponti jeladó hibája okozza, akkor első lépésként vizsgáltassuk át a gépjárművek egy szervizben, ahol ellenőrzik a vezetékeket és szenzor elektromos csatlakozásait is.
Megvizsgálják, hogy helyesen van-e az összekötve a rendszer, illetve hogy tapasztalható-e rajta törés vagy korrózió.
A sérülésekre és szennyeződésekre minden esetben figyeljünk, mert meghibásodás esetén csak a holtponti jeladó cseréje jöhet szóba, és ameddig ez meg nem történik meg, addig a motorvezérlő egység többi része is helytelenül működik (rosszabb esetben a motor el sem indul).
Az Autóalkatrész Központ webáruházában a vásárlókat széleskörű holtponti jeladó kínálat várja, és a megfelelő termék kiválasztásában szakértő munkatársaink segítsége is kikérhető.