Barion Pixel

Indításgátló

Az indításgátló, vagy más néven immobiliser (immobilizer) egy biztonsági rendszer, amely az adott gépjárműbe beépítve  azért felel, hogy azt illetéktelenek ne indíthassák be.

Azért van szükség rá, mert  hagyományos kulcsokkal rendelkező autót könnyedén el lehet tulajdonítani a megfelelő mozdulatokkal. Egy indításgátló beszerelésével viszont jelentősen megnehezíthető az eltulajdonítás.

Az immobiliser lényegében olyan, mint egy széfhez szükséges számkombináció, csak a kombinációt itt egy kicsit másképp kell megadnunk.

Miért van szükség indításgátlóra?

Aki látott már amerikai filmet, az tudja, hogy egy hagyományos autót milyen könnyen meg lehet fújni két drót összeérintésével.

Aki látta viszont a Mad Max legújabb részét, az viszont azt is tudja, hogy egy biztonsági megoldással ezt hatékonyan megakadályozhatjuk; valahogy úgy, mint Furiosa a saját kamionja esetén, amit a mi szerény címszereplőnk, Max próbált meg elkötni.

A lényeg konyhanyelven úgy írható le, mint egy kommunikáció: ha az autó kulcsa és a motor elektronikája nem ismeri fel egymás nyelvét, akkor az autót nem lehet beindítani.

Kicsit szakszerűbben ez így néz ki: a biztonsági rendszer egy integrált áramkörrel folytatja le a kommunikációt a motorvezérlővel, így a jogos indítási kérés elkülöníthető a jogtalantól.

Indításgátlóból sokféle van (egyszerűtől a bonyolultabbig), viszont mindegyiknek ugyanaz a feladata: lehetetlenné tegyék az autó ellopását a jogtalan felhasználókkal szemben.

Hogy működik az indításgátló?

A gépjármű indítókulcsának elforgatásával működésbe lép a központi motorvezérlő egység, vagyis ECU, és kialakul az egységek kódcseréjével és azonosításával járó kétoldalú kommunikáció. 

Az egységek ellenőrzik az indítókulcs transzpondere által küldött fix kódot és a motorvezérlő által adott változó kódot, amik ha megegyeznek, akkor a motor beindul.  A változó kódot a rendszer az eggyel korábbi motorindításkor állítja elő.

Ha a két kód között nincs egyezés, akkor a rendszer megakadályozza az üzemanyag-befecskendezést, és a gépjármű egészen addig nem indul el, amíg a vezető meg nem adja a helyes kódot.

A modern autók két indítókulcsot kapnak, amikkel nemcsak a motor indítható be, de az ajtók is nyithatók. 

Szakértők szerint persze a legjobb védelmet az utólagosan beépített egyedi megoldások jelentik a gyári, elektronikus blokkolóval szemben. 

Napjainkban pedig már léteznek okostelefonról vezérelhető indításgátlók is,  amik a Bluetooth technológia segítéségével teszik még kényelmesebbé a használatot.

Egy kis történelem

Bármilyen furcsa, az első immobilisert már 1919-ben szabadalmaztatta két feltaláló az Egyesült Államokban, vagyis szép kis múlttal rendelkezik az eszköz. Az azóta eltelt időszakban pedig folyamatosan fejlesztették és tették egyre megbízhatóbbá a rendszert.

Az első változatok analóg kódokat használtak, ma viszont már az úgynevezett ugrókódos megoldásokat használják (lásd: a változó kódot a rendszer az eggyel korábbi motorindításkor állítja elő).

Az indításgátló használata amúgy számos országban kötelező felszerelés, amit a gépjárművek tulajdonosa mellett a biztosítótársaságok is nagy örömmel fogadnak, hiszen ezzel hatékonyan csökkenthető az autólopások száma.

Az immobiliser kötelező többek között Németországban, az Egyesült Királyságban, Finnországban, Ausztráliában és Kanadában. A statisztikák szerint ennek az lett a következménye, hogy lecsökkent az autólopás, és a piti tolvajok egészen biztosan nem próbálkoznak olyan autókkal, amikben indításgátló van.

Az Autóalkatrész Központ webáruházában vásárlóink egyszerűen és gyorsan megtalálhatják a számukra leginkább megfelelő indításgátlót.


Cimkék