Az intercooler, vagyis az integrált töltőlevegő-hűtő alkatrésznek az a feladata, hogy a kompresszor után elhelyezkedve lehűtse a töltőlevegőt, mielőtt az a hengerbe jutna.
Hogy miért van rá szükség?
Azért, mert amikor motormunka javítása érdekében megnöveljük a hengertöltet levegősűrűségét, akkor a folyamattal együtt a levegő hőmérséklete is emelkedni fog.
Ez a hőmérsékletnövekedés viszont az eredeti céljainkkal ellentétesen sűrűségcsökkentést fog eredményezni, vagyis nem tudunk olyan hatékonyak lenni, mint amennyire szükségünk volna a motormunka növelése érdekében.
Az intercooler, más néven még közbenső hűtő ezt a problémát igyekszik megoldani.
Létfontosságú elem
Az intercooler ma már elmaradhatatlan részegységnek számít a feltöltött motorok levegőellátó rendszerében, hiszen segítségével elérhető, hogy a hengerbe belépő levegő 20-25 fokkal legyen melegebb a környezeti levegőhöz képest.
Kétfajta intercoolerről beszélhetünk:
• a direkt levegő-visszahűtéses közbenső hűtőnél a hűtésről a menetszél gondoskodik (száraz intercooler);
• az indirekt levegő-visszahűtéses közbenső hűtőnél viszont folyékony hűtőközeg gondoskodik a cél eléréséről (vizes intercooler).
Az indirekt levegő-visszahűtéses intercoolerek esetében megkülönböztethetünk motorközeli és a szívócsőbe integrált hűtőtömböt.
Az integrált töltőlevegő-hűtőre azért is szükség van, mert a magas hőmérsékletű levegő tovább növelné a meleg motor hőtermelését. A hidegebb, oxigénben dúsabb levegő viszont nem rontja a motor teljesítményét, valamint nem növeli annak hőterhelését sem.
Direkt levegő-visszahűtéses rendszer
A száraz intercoolert leginkább gyorsulási versenyeken alkalmazzák előszeretettel, mivel képes megnövelni az autó végsebességét.
Egy radiátor kell hozzá, amin a rendszer speciális kialakítása miatt áthalad a nagy nyomású és hőmérsékletű levegő. A radiátor külsejének hűtését a menetszél, vagyis a gépkocsi sebessége határozza meg.
A rendszer kiépítésekor és használatakor viszont ügyelni kell arra, hogy a hirtelen lecsökkentett levegő a motorba jutva azonnali károsodást és repedést is okozhat.
Indirekt levegő-visszahűtéses rendszer
A vizes intercoolert a motorra építik, és a rendszer egyik előnye épp az, hogy a beszívott levegő hőmérséklete mindig azonos mértéken tartható. A menetszélt használó száraz intercoolerrel szemben az indirekt kialakítás álló helyzetben is működőképes.
Hátránya is van ugyanakkor, ez pedig az, hogy két radiátorra is szükség van a működéséhez, ezáltal a rendszer nagyobb helyet foglal el.
Az Autóalkatrész Központ webáruházában vásárlóinkat széles körű választék fogadja, és igény esetén szakértő munkatársak segítik a megfelelő alkatrész kiválasztásában.