Barion Pixel

Kettőstömegű lendkerék

A kettőstömegű lendkerék tulajdonképpen egy rezgéscsillapító a gépkocsikban, ami azért felel, hogy az utazás sokkal komfortosabb legyen, vagyis, hogy az autóban az utasokat minél kevésbé zavarja a menetzaj, és minél kevésbé érezzék a motor által generált rezgéseket.

A kényelemnek, természetesen, ára van, és mint minden autóalkatrész, idővel a kettőstömegű lendkerék is meghibásodik, nem kis bosszúságot okozva a jármű tulajdonosának, a cseréje ugyanis meglehetősen költséges.

A kettőstömegű lendkerék felépítése

A kettőstömegű (vagy kéttömegű) lendkeréknél, amivel valamennyi dízelüzemű, és néhány benzines járműnél is találkozhatunk, a lendkerék két részből áll.

Az egyik rész – vagyis a lendkerék egyik fele – a főtengelyhez kapcsolódik fix módon, míg a másik része a kuplungtárcsához csatlakozik. A két rész között találhatóak meg a rezgéscsillapítók, illetve rugós elemek – gyakorlatilag ezek felelnek a rezgés csillapításáért.

A konstrukció további jellemzője, hogy ha egy autóban van kettőstömegű lendkerék, és az meghibásodik, akkor a kuplungot is cserélni kell a torziós rugók hiánya miatt, ami még kellemetlenebbé teszi a helyzetet.

A kettőstömegű lendkerék funkciója

Az autók, illetve azok motorjainak fejlesztésénél alapvetően két fő szempont érvényesül. Az egyik a minél nagyobb teljesítmény, a másik pedig az egyre kompaktabb méret. Ennek az ellentmondásnak a feloldására született meg a kettőstömegű lendkerék, ami a motor rezonanciájának csökkentésére szolgál. 

A kettőstömegű lendkerék funkciója tehát nem más, mint hogy nagyobb kényelmet biztosítson az utazás során, szóval, tulajdonképpen a nagyobb komfortért fizetünk nagy árat, ha cserélni kell az alkatrészt.

Mikor kell cserélni a kettőstömegű lendkereket?

Hogy milyen sűrűn kell a kettőstömegű lendkereket cserélni, azzal kapcsolatban több adatot is találhatunk a szakirodalomban, de a gyártók és a szakemberek is más-más véleményt fogalmaznak meg.

Eltekintve attól, hogy minden autó és minden sofőr más, általánosságban azt mondhatjuk, hogy nagyjából 200.000 kilométer megtétele után javasolt, illetve ilyenkor már szükséges is a kéttömegű lendkerék cseréje. (Ez valóban csak tájékoztató adat, hiszen ez gépkocsitípusonként nagyon eltérhet egymástól, és az sem mindegy, hogy városban vagy autópályán használjuk inkább az autót.)

A kettőstömegű lendkereket ezenkívül minden esetben ellenőrizni kell, amikor a sebességváltó szétszerelésre kerül, illetve, ha a kuplungban alkatrészt cserélnek. Amennyiben pedig 160.000 kilométer megtétele után kerül sor a kuplungkészlet cseréjére, akkor mindenképpen tanácsos a kéttömegű lendkereket is vele együtt kicserélni.

Honnan lehet tudni, hogy cserélni kell a kéttömegű lendkereket?

Ha azt a tényt nézzük, hogy mennyi hibalehetőség adódhat ennél az alkatrésznél, akkor felmerülhet a kérdés, hogy ér-e annyit a kisebb zajszint, amennyi gondot a kéttömegű lendkerék okoz. 

A gyártók szerint valószínűleg igen, hiszen nem véletlenül szerelik a gépkocsikba, de az autótulajdonosok sok esetben másként gondolják ezt, különösen akkor, amikor a pénztárcájukba kell nyúlniuk.

A lendkerék cseréjének szükségességére először csupán apróbb zajok, zörejek, koppanások figyelmeztetnek, később azonban már durvábban is hallat magáról, például úgy, hogy a kuplung remeg félig lenyomott állapotban.

A kettőstömegű lendkerék meghibásodásai

Mivel a kettőstömegű lendkerék nincs szem előtt, ezért nem egyszerű megvizsgálni. Természetesen lehetőség van műszeres ellenőrzésre, de lehetnek olyan hibák, amik a műszerekkel nem mutathatóak ki – az ilyen esetekben marad a szemrevételezés, ami jó módszer arra, hogy eldöntsük, van-e gond az alkatrésszel.

Nézzünk néhány tipikus esetet, amikor a kettőstömegű lendkerék egyes területein látható elváltozások valamilyen hibát indikálnak:

A súrlódó felületen megjelenő barázdák, bemaródások, amiket az elkopott kuplung, illetve kuplungbetét szegecsei okoznak. Ennek következtében a kuplung nem képes a szükséges nyomaték átvitelére, ezért ki kell cserélni a kettőstömegű lendkereket.

A súrlódó felületen megjelenhetnek repedések, amik a túlzott hőterhelésnek köszönhetőek, és szintén az alkatrész cseréjét teszik szükségessé, mivel az alkatrész így már nem biztonságos.

Ha a lendkerék külsején és szellőzőnyílásain megégett betétforgácsokat találunk a kuplungtárcsából, akkor is a kettőstömegű lendkerék cseréje a megoldás, mielőtt ezek a forgácsok komolyabb problémákhoz vezetnek.

Ha a golyóscsapágyon zsírt látunk, vagy barnára színeződött, esetleg a tömítősapka hiányzik, amit egyaránt okozhat mechanikus hiba, vagy a túl nagy termikus terhelés, abban az esetben is a kéttömegű lendkerék cseréje lesz a helyes lépés.

Amennyiben a súrlódásvezérlő tárcsán azt látjuk, hogy megolvadt a nagy hőterhelés miatt, akkor szintén cserélni kell a kéttömegű lendkereket, mert ebben állapotában már nem működik megfelelően.

A hibák sorát még hosszan sorolhatnánk, amiből jól látható, hogy a terheléssel és az idő előrehaladtával mennyi probléma adódhat az alkatrésszel, ezért minden olyan alkalommal, amikor erre lehetőség van, érdemes alaposan szemügyre venni azt.


Cimkék