Barion Pixel

Olajszivattyú

A gépjárműveket meghajtó motorok kenésében segítő olajszivattyú egy fontos alkatrész, amelynek feladata az, hogy a tartályból eljuttassa az olajt a kenést igénylő helyekre.

Ritkán hallunk róla, pedig megfelelő működés esetén elengedhetetlen segítség, meghibásodáskor pedig súlyos kockázat.

Mit kell tudni a kenésről?

A kenés segítségével csökkenthető az egymáson csúszó (fém)alkatrészek súrlódása és energiavesztesége, valamint hatékonyan védhetjük a motor alkatrészeit a túlmelegedés ellen.

A gépjárművek motorjai bizonyos mennyiségű olajt minden esetben elfogyasztanak, a termikus, vegyi és mechanikai igénybevétel miatt pedig a kenőanyagra jellemző az elöregedés és az elszennyeződés.

A mechanikai szennyeződéseket az olajszűrők távolítják, de az elöregedéssel járó minőségromlás ellen csak úgy védekezhetünk, ha megfelelő időközönként kicseréljük a rendszerben lévő motorolajt.

Ezt hívjuk olajcserének.

Hogyan történik a motorok kenése?

A gépjárműveknél használt a motorolajt a felhasználó adagolja, de a rendszeren belül már egy speciális alkatrész gondoskodik arról, hogy a kenőanyag eljusson annak rendeltetési helyére.

Ez az alkatrész az olajszivattyú, amely az olajtartályból (más néven: olajteknőből) az olajszűrők érintésével elszállítja a kenőanyagot a kenést igénylő helyekre.

A folyamat a következőképp néz ki:

Az olajszivattyú a rendeltetési helyre szivattyúzza az olajt;

A kenési helyről (motor) az olaj visszacsepeg az olajteknőbe;

A folyamat kezdődik elölről: az olajteknőben összegyűlt olajt a szivattyú annak rendeltetési helyére juttatja.

Olajszivattyú nélkül a motor súrlódó felületeinek kenése nem lenne hatékony, ezért az alkatrész meghibásodása súlyos következményekkel jár. A kenés hiánya miatt a motorban komoly károk keletkeznének; elkopnak a csapágyak, a főtengely és a dugattyúgyűrűk, illetve az egész meghajtás javíthatatlanul tönkremegy.

A jól működő olajszivattyú zajtalanul dolgozik, és már alacsony fordulatszámon is megfelelő mennyiségű kenőanyagot juttat célba.

Kenést igényelnek a következő részegységek:

forgattyústengely-csapágyak;

hajtókarcsapágyak;

dugattyúcsapszeg-ágyazások;

szelepemelők; 

vezérműtengely-csapágyak;

szelepemelő karok és emeltyűk;

vezérműlánc;

hengerek;

elosztótengely-hajtás;

láncfeszítő.

Az olajszivattyúk fajtái

Háromfajta olajszivattyú dolgozhat a különböző gépjárművekben:

fogaskerekes olajszivattyú;

belsőfogazású fogaskerék-szivattyú;

rotorszivattyú.

A felhasználó általában a fogaskerekes kialakítással találkozik (személygépkocsik esetében), és bár egy megbízható alkatrészről beszélünk, a hibalehetőségek természetesen itt is fennállnak.

A meghibásodott olajszivattyú nem tudja hatékonyan ellátni a feladatát, ezért csökken vagy teljesen megszűnik az olajszállítás, ilyenkor pedig a fentebb is említett súlyos következményekkel kell számolnunk.

Hibák:

megsérül a meghajtás;

megsérül a szelep;

eltömítődik a rendszer valamely pontja;

elkopik a szivattyú valamelyik részegysége;

A műszerfalon kigyulladó jelzés (olajlámpa) arra utal,hogy nem kielégítő az olajnyomás, aminek hátterében legtöbbször a meghibásodott olajszivattyú áll.

Az Autóalkatrész Központ webáruházában vásárlóink többfajta olajszivattyú közül is választhatnak szakértő munkatársaink segítségével.


Cimkék