A gépjárműveket meghajtó motorok kenésében segítő olajszivattyú egy fontos alkatrész, amelynek feladata az, hogy a tartályból eljuttassa az olajt a kenést igénylő helyekre.
Ritkán hallunk róla, pedig megfelelő működés esetén elengedhetetlen segítség, meghibásodáskor pedig súlyos kockázat.
Mit kell tudni a kenésről?
A kenés segítségével csökkenthető az egymáson csúszó (fém)alkatrészek súrlódása és energiavesztesége, valamint hatékonyan védhetjük a motor alkatrészeit a túlmelegedés ellen.
A gépjárművek motorjai bizonyos mennyiségű olajt minden esetben elfogyasztanak, a termikus, vegyi és mechanikai igénybevétel miatt pedig a kenőanyagra jellemző az elöregedés és az elszennyeződés.
A mechanikai szennyeződéseket az olajszűrők távolítják, de az elöregedéssel járó minőségromlás ellen csak úgy védekezhetünk, ha megfelelő időközönként kicseréljük a rendszerben lévő motorolajt.
Ezt hívjuk olajcserének.
Hogyan történik a motorok kenése?
A gépjárműveknél használt a motorolajt a felhasználó adagolja, de a rendszeren belül már egy speciális alkatrész gondoskodik arról, hogy a kenőanyag eljusson annak rendeltetési helyére.
Ez az alkatrész az olajszivattyú, amely az olajtartályból (más néven: olajteknőből) az olajszűrők érintésével elszállítja a kenőanyagot a kenést igénylő helyekre.
A folyamat a következőképp néz ki:
• Az olajszivattyú a rendeltetési helyre szivattyúzza az olajt;
• A kenési helyről (motor) az olaj visszacsepeg az olajteknőbe;
• A folyamat kezdődik elölről: az olajteknőben összegyűlt olajt a szivattyú annak rendeltetési helyére juttatja.
Olajszivattyú nélkül a motor súrlódó felületeinek kenése nem lenne hatékony, ezért az alkatrész meghibásodása súlyos következményekkel jár. A kenés hiánya miatt a motorban komoly károk keletkeznének; elkopnak a csapágyak, a főtengely és a dugattyúgyűrűk, illetve az egész meghajtás javíthatatlanul tönkremegy.
A jól működő olajszivattyú zajtalanul dolgozik, és már alacsony fordulatszámon is megfelelő mennyiségű kenőanyagot juttat célba.
Kenést igényelnek a következő részegységek:
• forgattyústengely-csapágyak;
• hajtókarcsapágyak;
• dugattyúcsapszeg-ágyazások;
• szelepemelők;
• vezérműtengely-csapágyak;
• szelepemelő karok és emeltyűk;
• vezérműlánc;
• hengerek;
• elosztótengely-hajtás;
• láncfeszítő.
Az olajszivattyúk fajtái
Háromfajta olajszivattyú dolgozhat a különböző gépjárművekben:
• fogaskerekes olajszivattyú;
• belsőfogazású fogaskerék-szivattyú;
• rotorszivattyú.
A felhasználó általában a fogaskerekes kialakítással találkozik (személygépkocsik esetében), és bár egy megbízható alkatrészről beszélünk, a hibalehetőségek természetesen itt is fennállnak.
A meghibásodott olajszivattyú nem tudja hatékonyan ellátni a feladatát, ezért csökken vagy teljesen megszűnik az olajszállítás, ilyenkor pedig a fentebb is említett súlyos következményekkel kell számolnunk.
Hibák:
• megsérül a meghajtás;
• megsérül a szelep;
• eltömítődik a rendszer valamely pontja;
• elkopik a szivattyú valamelyik részegysége;
A műszerfalon kigyulladó jelzés (olajlámpa) arra utal,hogy nem kielégítő az olajnyomás, aminek hátterében legtöbbször a meghibásodott olajszivattyú áll.
Az Autóalkatrész Központ webáruházában vásárlóink többfajta olajszivattyú közül is választhatnak szakértő munkatársaink segítségével.