Barion Pixel

Porlasztócsúcs javító készlet

Porlasztócsúcsnak hívjuk azt az alkatrészt, amely a mechanikus adagolókkal szerelt motorokon az adagoló egyik végén dolgozva egy résen átporlasztva beengedi az ide pumpált gázolajat a meleg hengerbe.

Az adagoló másik végén a szivattyú van, ami gondoskodik a gázolaj szállításáról. A két alkatrész egyaránt fontos szerepet kap az adagoló hatékony működése során.

A porlasztócsúcs (más néven izzítógyertya) régebbi kialakítás, és a közös nyomócsöves, elektronikus adagolás-vezérlésű motoroknál nemsokára teljesen le fogja váltani a szelep, amely gyorsabb működésre és több üzemanyag továbbítására lesz képes. 

A porlasztócsúcs működése

Viszonylag egyszerű, ezért röviden össze is lehet foglalni:

A kúpos végződésű csőben egy belső dugattyú van, amit a kúphoz egy rugó szorít. Ez az alkatrész alapállapota, amikor a kiáramlási nyílás is zárva van.

Az adagoló által pumpált gázolaj érkezésével a nyomás a rugóerő ellenében a beállított értéknek megfelelően felemeli a dugattyút.

Az így kialakult résen keresztül a gázolaj porlasztott állapotban kerül be a hengerbe.

Működése létfontosságú a dízelmotorok esetén, ezért érdemes odafigyelni arra, hogy megfelelő állapotban legyen.

Porlasztócsúcs cseréje

A porlasztócsúcscsal kapcsolatos leggyakoribb hiba az, hogy az alkatrészben lévő rugó gyenge, ezért a gázolaj nem megfelelő mértékben porlasztódik el a beérkezést követően. Emiatt a hengerben a gázolaj szúrólángszerűen ég el, ez pedig hosszabb távon tönkreteheti a hengert, és a dugattyú kilyukadásához vezethet.

A porlasztócsúcs hibájára utal még az is, ha a motor hidegen a megszokotthoz képest nehezebben indul be.

Az alkatrész a motor elégtelen működését okozza, aminek látványos jele is van, hiszen a kipufogó csövén fekete füst áramlik ki. 

A porlasztócsúcs cseréjét általában 150 ezer kilométerenként érdemes megejteni, és nem érdemes elmulasztani akkor sem, ha sérülése nem látványos.

A szervizelés a régebbi dízeles autótípusoknál olcsóbb (pár tízezer forintos tétel), az újabb, már elektronikus rendszert használó gépjárműveknél viszont drágább (és akár a 100 ezer forintot is meghaladhatja).

Miért van szükség a porlasztócsúcs javító készletre?

Természetesen azért, hogy a porlasztócsúcs esetén fellépő hibákat szakszerűen és könnyen javítani tudjuk.

Meghibásodás esetén a porlasztócsúcsot ki kell cserélni, ha nem akarunk később nagyobb szervizköltséggel számolni. Első lépésként válasszuk ki a megfelelő (motortípushoz illeszkedő) porlasztócsúcsot, majd megfelelő szaktudás hiányában bízzuk a munkát hozzáértő szervizre.

Amennyiben van szakszerű asszisztencia házon belül, úgy nagy szükség lesz a porlasztócsúcs javító készlet segítségére, hiszen ezzel a szettet hatékonyan és biztonságosan cserélhetjük ki a meghibásodott porlasztócsúcsot.

Az Autóalkatrész Központ webáruházában vásárlóinkat széles körű porlasztócsúcs javító készlet várja. Igény esetén hozzáértő munkatársaink is segítenek, hogy az érdeklődők megtalálják a számukra megfelelő porlasztócsúcs javító készletet.


Cimkék