Barion Pixel

Toronycsapágy

A toronycsapágy a felfüggesztés egyik fontos szereppel bíró alkatrésze: a görgőscsapágy a McPherson-felfüggesztés gólyalábát támasztja meg felülről, valamint részt vesz annak mozgatásában.  Feladata, hogy elősegítse a kormányzást, illetve hogy elviselje az első tengelyre ható rugózott tömeget. Az autók többsége McPherson-felfüggesztést használ, ezért toronycsapággyal rengeteg autóban találkozhatunk.


A McPherson-felfüggesztésről

A kialakítás a független kerékfelfüggesztések egyik jellegzetes megoldása. Független kerékfelfüggesztésről akkor beszélünk, amikor a jármű jobb és baloldali kerekei között nem találunk merev kapcsolatot.

A McPherson-felfüggesztést az első kerekeknél használnak, és a kerék vezetésében egy rugóstag segít, ami nemcsak egy megerősített szárú lengéscsillapítót, hanem egy rugózó elemet is tartalmaz.

Alkalmazása szükségtelenné teszi a függőcsapszeg használatát, mivel a kerékagy egy, a rugóstag felső rögzítési pontja, valamint az alsó lengőkar gömbcsuklója által meghatározott tengely körül fordul el.

A kialakítás névadója az amerikai Earl McPherson, aki először gondoskodott az alkatrész sorozatgyártásáról. 

Az olcsóbb gépjárművekben már az 1940-es években megjelent ez a kialakítás, és népszerűségét annak köszönheti, hogy az elsőkerék-meghajtásokban olcsó és ideális megoldásnak számít a rendszer.


A toronycsapágy szerepe

A gólyaláb felfüggesztés mozgatásáról gondoskodó toronycsapágy valójában egy speciális kialakítású görgőscsapágy.

Kormányzáskor a kerékkel együtt mozgó rugós tagon a toronycsapágy az az alkatrész, amely képes az elmozdulásra. A csapágyazásnak köszönhetően a rugók csavaró, torzuló mozgása nem nehezíti meg a kormányzást, és a kormánykerék sem kényszerül magától középre.

Az egység tehát gondoskodik a hatékony, a biztonságos és a kényelmes kormányzásról.

Toronycsapágyat használnak az olyan népszerű autógyártók, mint a Ford, a Volkswagen vagy az Opel, de népszerű a típus a francia és az olasz autóknál is.

A két vagy több lengőkaros autókban nem toronycsapágyat használnak (lásd Audi A4 vagy Audi A6, illetve Mercedes), mivel azoknál az alsó és a felső gömbfejek gondoskodnak a forgó elmozdulásról, a rugók pedig fixen helyezkednek el a lengőkarok között.


A toronycsapágy meghibásodása

Alapvetés, hogy egy megfelelően legyártott, minőségi toronycsapágy elméletben sose mehet tönkre.

Az elmélet és a gyakorlat persze sokszor elbeszél egymás mellett, és gyakran találkozhatunk nem megfelelő minőségű toronycsapággyal. 

A toronycsapágy meghibásodását általában a megterhelésből következő természetes kopás, valamint a kerék által felvert szennyeződések miatt kialakuló berozsdásodás és a sütött csapágy toronyszilentből történő kiszakadása okozza.

Ilyenkor az egyetlen, amit tehetünk, az az, hogy a lehető legrövidebb időn belül kicseréljük a meghibásodott alkatrészt.

A toronycsapágy nem javítható, azt annak fontos szerepe miatt azonnal cserélni kell, hogy ne kockázassuk az autó és a benne ülők épségét. A toronycsapágy az autó egész súlyát magán viseli, ezért könnyű elképzelni, hogy annak meghibásodása milyen komoly kockázatokat rejt magában.

A csere szükségességére utaló jeleket a kormánykerék forgatásakor érezzük általában, mivel ekkor recés súrlódást tapasztalunk. Gyakori jel még, hogy a kormány szakaszosan szorul, vagy hogy a futómű irányából pattogó rugóhangot hallunk.

Az Autóalkatrész Központ webáruházában a vásárlókat széles körű kínálat várja, és szakértő munkatársaink szívesen segítenek a megfelelő toronycsapágy kiválasztásában.

A toronycsapágyat megfelelő garanciális időszak védi, és webáruházunkban minden esetben megfelelő minőségű alkatrésszel várjuk az érdeklődőket.

Cimkék