Barion Pixel

Vezérműszíj készlet

A vezérműszíj feladata nem más, mint az, hogy a vezérműtengelyt működtesse. Ennek megfelelően bizonyos időközönként, illetve megtett kilométerenként esedékessé válik a cseréje, csakúgy, mint az összes többi alkatrésznek.

A motorvezérlés fajtái

A motorvezérlésnek három fajtáját különböztetjük meg. Az egyik a láncos, a másik a szíjas, a harmadik pedig a fogaskerekes vezérlés. Bár ezek a megoldások ugyanazt a feladatot töltik be az autóban, számos különbséget találunk közöttük.

A vezérműláncokról az az általános vélekedés, hogy sokkal tartósabbak – sokan abban a tévhitben élnek, hogy ezeket az alkatrészeket cserélni sem kell soha, ami azonban nem igaz.

A fogaskerekes hajtás strapabíró, viszont meglehetősen zajos – ezt a fajta vezérlést elsősorban nagy hengerűrtartalmú motorok esetén alkalmazzák.

És végül ott a vezérműszíj, ami talán kevésbé tartós megoldás, mint a láncos verzió, de nagy előnye, hogy az ezzel szerelt motorok sokkal csendesebbek, és ez csöppet sem elhanyagolható szempont.

A vezérműszíj feladata a motorban

A vezérműszíj fő feladata, hogy a főtengely, vagyis a dugattyúk, valamint a szelepek mozgását összehangolja. Másképpen fogalmazva a vezérműszíj működteti a motor szelepeit mozgató vezérműtengelyt.

Ebből az is következik, hogy a vezérműszíj a működése során meglehetősen nagy igénybevételnek van kitéve, ezért különösen fontos a rendszeres ellenőrzése, és a cseréje, ha szükséges.

Miből készül a vezérműszíj?

A mai modern vezérműszíjak úgynevezett kompozit anyagokból készülnek. Ezeknek a kompozit anyagoknak az a jellemzője, hogy egymástól eltérő kémiai, illetve fizikai tulajdonságokkal rendelkező összetevőkből állnak, miközben az összetevők legjobb tulajdonságait ötvözik magukban.

A legmodernebb vezérműszíjak üvegszál és kevlár felhasználásával készülnek, a külsejüket pedig vászonburkolattal látják el. Ennek, valamint a keresztbordáknak köszönhetően ezek az alkatrészek meglehetősen tartósak, és igaz, hogy idővel tönkremennek, mégis viszonylag hosszú élettartamúak.

Mi történik, ha elszakad a vezérműszíj?

Ha a vezérműszíjat nem ellenőrizzük az esedékes szervizelések alkalmával, vagy elhanyagoljuk a cseréjét, amikor az már időszerű lenne, könnyen elszakadhat.

Természetesen ez nem egyik pillanatról a másikra következik be, a vezérműszíj ugyanis először csak kinyúlik, meglazul, ami azonban már önmagában is okozhat működési zavarokat. Éppen ezért érdemes időről időre megvizsgálni az alkatrészt, és amennyiben a szükség úgy kívánja, állítani rajta, vagy kicserélni.

A vezérműszíj szakadásának nagyon komoly következményei lehetnek. Sérülhetnek a környező alkatrészek, így a dugattyúk, a hengerfej, a főtengely, illetve a hajtókarok, egyszóval nem érdemes túl sokáig várni a cserével, és megkockáztatni a szakadást, mert a számla igen magasra rúghat a végén.

Mit tartalmaz a vezérműszíjkészlet?

Egy vezérműszíjkészlet tartalmazza a motor vezérléséhez szükséges fogasszíjat és feszítőgörgőket, de vannak olyan szettek is, amik ezenfelül két két szimeringet, vagy vízszivattyút is tartalmaznak. 

Ez nem véletlen, hiszen a legtöbb esetben a vezérműszíjat együtt kell cserélni más, kapcsolódó alkatrészekkel, így az a legegyszerűbb, ha ahelyett, hogy darabonként vennénk meg azokat, inkább beszerzünk egy készletet.

A készlet ráadásul azért is jobb választás, mert sokkal gazdaságosabb, mintha külön-külön szereznénk be az összes szükséges alkatrészt: a szíjat, a görgőket, illetve a vízszivattyút.

Mikor kell cserélni a vezérműszíjat?

Hogy mikor kell a vezérműszíjat kicserélni, az több tényezőtől is függ. Például az autó típusától, a megtett távolságtól, továbbá a használat körülményeitől. Általában ajánlott 100-120 ezer kilométer után elvégezni a cserét, de ha valaki hosszabb ideig nem közlekedik a járművel, akkor is érdemes néhány évente megejteni.

A vezérműszíjjal együtt a vízszivattyú, valamint a generátor vagy hosszabordás szíj, a bordáskerekek (görgők) illetve a hűtőfolyadék cseréje is szükséges. Ez utóbbiaké minden esetben.

A vezérműszíjat minden esetben ki kell cserélni, ha hiányzik a fogakból több, ha nem elég feszes, ha eldeformálódott, vagy ha repedezett a felszíne. Jó azt is tudni, hogy már az sem életbiztosítás, ha egyetlen bordát átugrik a rendszer, az újabb motorok ugyanis nagyon kényesek erre, azaz különféle hibák már ekkor is jelentkezhetnek.

Fontos a rendszeres ellenőrzés

A vezérműszíj elég fontos alkatrész ahhoz, hogy rendszeresen ellenőrizzük vagy ellenőriztessük, lehetőség szerint szakemberrel. Ebből az is következik, hogy a cserét is érdemes szerelőre bízni, különösen, ha az autónk még garanciális.

Amennyiben használt autót veszünk, és nincsenek egyértelmű adatok – számla, szervizkönyv – arról, hogy mikor lett utoljára kicserélve a vezérműszíj, érdemes megnézetnünk, és kicseréltetnünk az alkatrészt, ha szükségesnek tűnik.

Ha tehát nem akarjuk, hogy az autónk teljesítménye csökkenjen, és meg akarjuk előzni a jóval nagyobb bajt, és így költségeket is, akkor a megadott időközönként, vagy megtett kilométerenként végeztessük el az alkatrész cseréjét.


Cimkék