A viszkokuplung, avagy másik nevén a hűtőventilátor kuplung a hűtőrendszer kuplungjának része, amely biztosítja a motor hűtőventilátorának meghajtását.
Meghibásodása jelentős károkat okoz a motor megfelelő hűtéséért felelős rendszerben.
A hűtőventilátor szerepe
A gépjárművek meghajtásáról gondoskodó motor túlmelegedése komoly károkat okozhat, ezért hatékony módot kellett találni, hogy a probléma kialakulását megakadályozzuk.
Az emiatt létrehozott hűtőventilátor vezeti el az égési folyamat során felmelegített alkatrészek és a motorolaj veszteséghőjét. Mindez megtörténhet léghűtéssel és folyadékhűtéssel; mind a két típusnak megvannak a maga előnyei és hátrányai, de sok régi gépjárművön a hagyományosabb léghűtéses megoldást találjuk.
A léghűtés lehet:
• menetszélhűtéses;
• ventilátoros léghűtéses.
A ventilátoros léghűtés gondoskodik a burkolt motorok kényszerhűtéséről: az alkatrész levegőt szív be, amit a célterületre vezet (hengerek). Azért van szükség rá, hogy a levegőáramlás a jármű lassabb haladásakor vagy álló helyzetében is kielégítő legyen.
A hűtőventilátor meghajtása általában villamos energiával történik.
A jó hűtés ráadásul lehetővé teszi nemcsak a hengerek jobb feltöltését, de a nagyobb teljesítményt és kompressziót is.
A hűtőventilátor kuplung (viszkokuplung) működése
A hűtőventilátor akkor működik, amikor szükség van: az üzemi hőmérséklet elérésekor bekapcsol, ha pedig a levegőáramlás elégségesnek bizonyul a hűtéshez, akkor leáll.
Ahhoz, hogy a bekapcsolás megtörténhessen a hőmérsékleti állapotoknak megfelelően, a hajtótengely és a ventilátoragy közé egy tengelykapcsolót tesznek, ami lehet:
• elektromágneses tengelykapcsoló;
• vagy viszkokuplung.
A viszkokuplung a rendszer igényeihez megfelelően biztosítja a ventilátor fordulatszámát. Meghajtását a motorról kapja, ventilátoragyában pedig egy munkatér és egy tárolótér található. Előbbiben egy hajtótengellyel összekapcsolt hajtótárcsa forog, és a forgatónyomatékot pedig az úgynevezett viszkofolyadék szállítja el annak rendeltetési helyére.
Amikor a motor hideg, akkor a hajtótárcsa szelepnyílása zárt állapotban van, amikor viszont a hőmérséklet elér egy szintet, akkor a szelep is kinyílik. A viszkofolyadék a tárolótérből a munkatérbe kerül, így kapcsolatot teremt a hajtótárcsa és a ventilátoragy között.
A viszkokuplung előnyei
A viszkokuplung viszonylag csendesen és a forgatásra elpazarolt energia nélkül gondoskodik a megfelelő hűtésről.
Egy strapabíró alkatrészről beszélünk, amely fontos szerepet kap a takarékos hűtés biztosításában.
Az Autóalkatrész Központ webáruházában vásárlóinkat megfelelő viszkopkuplung kínálat várja, és szakértő munkatársaink szívesen segítenek az árban és kialakításban megfelelő alkatrészek kiválasztásában.